soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Anko *Recept*

Publicerad 2017-04-04 00:03:00 i Om japansk efterrätt, Recept - efterrätt, Recept - kaka och tårta,

Anko/an (餡子/餡 : bönpasta) är traditionella japanska sötsaker. Man kokar adzukibönor med socker tills det blir en pasta. Anko används till traditionella japanska sötsaker som kallas wagashi (和菓子). Och man äter den som en varm soppa med mochi (餅:mjuka riskakor), den rätten kallas zenzai/oshiruko (ぜんざい/お汁粉) . Man använder anko på många andra sätt också.
 
Anko har också andra namn som ogura eller ogura-an. Jag har kollat upp varför det är så. I Kyoto ligger det att ett berg som heter Ogura-yama och det växer bra adzukibönor i Ogura-området. Nu för tiden finns det många områden som växer adzukibönor men det fanns endast i Ogura-området tidigare, därför kallas anko för ogura.

Men riktig ogura-an är lite speciellt. Man kokar två olika sorters adzukibönor. En av dem kokar man till vanlig bönpasta, och den andra kokas inte till en pasta, utan man behåller bönorna hela, och sedan blandas allt ihop. Det visste jag inte förut och jag tror att det är ganska många japaner som inte heller vet om det. Det man vanligtvis vet om anko är att det finns två olika sorter, tsubu-an (つぶあん) och koshi-an (こしあん). Tsubu-an är krossade bönor och koshi-an är som puré. Och man tror att ogura-an är samma som tsubu-an nu för tiden.
Det finns många andra anko-produkter som heter "ogura-nånting", t.ex Ogura-an-pan, ogura-toast. Det är ju samma som mitt efternamn. Därför älskar jag anko - nej. Jag tyckte inte om anko när jag var liten, så jag hatade mitt efternamn. Men nu tycker jag jättemycket om anko så det är bra.

Det är synd att en del svenskar (kanske inte bara svenskar, utan många västerlänningar) inte tycker om anko, de säger kanske, "Usch, vad konstigt, varför sötar man bönor?!" Men jag vet att det finns en del svenskar som tycker om anko också, och jag fick frågor från flera personer om hur man kan laga det. Så jag ska berätta hur man kokar anko den här gången. Det görs i många steg men är inte så svårt.

*Ingredienser*

500 g adzukibönor
1 msk bikarbonat
350 g socker
3 dl vatten (till sockerlag)

*Gör så här*

1. Skölj adzukibönorna och gnid den samtidigt.

2. Koka bönorna med ungefär 3 gånger så mycket vatten på hög värme.

3. Koka i 10 min så att bönorna blir rynkiga. Kolla vattnets färg i en vit skål eller tallrik. Om det är brunt som te, ta bort 2/3 av vattnet.

4. Häll på samma mängd kallvatten som du tog bort och koka igen med bikarbonat, på hög värme. Sänk till medelvärme när det har kokat upp. Rör om och lyssna på ljudet från bönorna. Om det låter som om de är torra, koka vidare. Om det inte låter så mycket och du känner att bönorna är tunga så ät då en böna och kolla hur hård den är. Om den är mjuk, så sluta koka.

5. Häll kallvatten från kranen i en tunn stråle ner i kastrullen. Gör så på tills vattnet som rinner över blir klart.

6. Göt sockerlagen under tiden. Koka socker och vatten tills sockret smällt.

7. Häll av vattnet i bönkastrullen och blanda sedan bönorna med sockerlagen. Koka den på hög värme, sänk sen till medelvälme när det kokar upp. Koka vidare i ca 15 min.

8. Låt bönorna vila i kylen i minst 2 timmar, gärna över natten.

9. Koka bönorna igen på medelvärme. Om du vill äta bara zenzai, behöver du inte koka vidare, bara äta med mochi. Men om du kokar vidare tills det blir till en paste, det blir anko (Tsubu-an)

*Man kan äta anko så här*

・Med pankaka - Det heter ogura-pankaka
・På rostat bröd med smör - Det heter ogura-toast
・Med Shiratama-dango (Shiratama recept är här)
・Baka daihuku (大福) som mochi som fylls med anko
・Man kan baka kakor - t.ex. muffin med matcha (抹茶:grönt te)
・Med vaniljglass och frukt
・Blandas med vaniljglass
・Baka bröd som fylls med anko - Det heter ogura-an-pan
 
 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: へりあ

Publicerad 2017-04-04 00:20:38

美味しそう(*´꒳`*) あんこ大好き!いつか作ってみたいです!

Svar: ありがとう!ぜひぜひ。やってみると意外と簡単よ :)
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela