soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Hur man kokar bra ris? 2 ~Recept

Publicerad 2016-11-17 01:14:00 i Recept - mat,

 
 
Jag har inte ändrat på mitt sätt att koka ris på länge, men nu har jag ändrat lite grann och det fungerar jättebra.

För att få till ett riktigt bra ris behöver du väga riset och mäta upp vattnet noggrant och kolla värmen på spisen och hålla ordning på tiden.

 

 

*Ingredienser*

300 g ris för ca 3 personer
3.6 dl vatten för sushi / 4 dl för annat

450 g ris för ca 5 personer

5.4 dl vatten för sushi / 6 dl för annat

(När man gör sushi, blandar man i vinäger och har mindre vatten.)

 

*Gör så här*

1. Tvätta riset för att ta bort damm. Riset är torrt så det absorberar mycket vatten från början, så tvätta riset snabbt första gången så att inte riset suger i sig smutsigt vatten.
2. Rör om i riset med kupad hand ungefär 20 gånger. Skölj sedan riset med vatten och häll av det genast. Gör om den proceduren 3-5 gånger tills vattnet som rinner av nästan är klart och inte grumligt. Dammet försvinner bäst om man inte har så mycket vatten när man rör om. Friktionen hjälper då till att ta bort dammet.

Jag filmade det så kan ni titta på det här.

3. Låt sedan riset ligga till sig i vattnet i över en timme.

4. Ta bort allt vatten och tillsätt sedan 3 eller 3,5 dl rent vatten.
5. Koka riset på medelvärme från början. Kastrullen måste ha ett bra lock. Passa riset noga när det börjar koka. Låt det koka i 2 min till, sänk sedan värmen och fortsätt att koka i 3 min till. Låt sedan riset koka på låg temperatur i 5-7 min.
Använder man en vanlig elspis kan man inte snabbt höja och sänka temperaturen så därför brukar jag byta platta med lägre värme när jag använder elspis.
(Hemma hos mig har jag IH och jag kokar på 6 - 4 - 2 och har en niogradig skala.)
6. Öppna locket och kolla om det finns vatten på ytan. Riset är klart när vattnet har kokat bort. Ibland behövs det kanske längre tid än jag angett. Om riset är klart, rör om lätt i det, tag det av plattan och låt stå i 10 minuter under lock för att ånga riset.

Tänk på att spisar och kastruller är olika så prova dig fram till det sätt som passar dig bäst.

 

*Tips*

 
300 g eller 450 g är en lagom mängd att koka. Det är bättre att koka en större mängd ris än liten.

Förresten, funderar du på varför jag säger 300 g eller 450 g? Det kommer från en av våra traditioner. Vi vägde riset med ett traditionellt en fyrkantig trälåda som heter masu (枡) under den feodala perioden.
Det fungerar så här.

2 gou = 3,6 dl = 300 g
3 gou = 5,4 dl = 450 g

 

 

Det går bra att frysa ris. det är bättre att frysa in än att det i kylen och det är bra att göra det innan det blir kallt, typ inom två timmar. Frys in små portioner för att ta fram vid behov. Riset kan bara micras, det är inte lämpligt att tina det i rumstemperatur.

 
 

Kommentarer

Postat av: Niclas Frick

Publicerad 2017-02-22 00:46:30

Hej,
Går det att få tag i dessa trevliga trä-mått i Sverige? Jag googlade lite men kunde bara hitta bilder men ingen som verkar sälja masu-mått.

För övrigt en otroligt inspirerande blogg :)

Svar: Ursäkta mig att svara för sent. Jag hade inte sett masu-mått i Sverige. Men jag hade sett fina svenska trä-mått på loppisar. Jag tänkte att det är lika med japanska masu-mått, det var också fina. Och tack för trevliga ord :)
etsuko

Postat av: Pontus K

Publicerad 2018-02-27 22:14:55

Hej, hitta din blogg utav en slump, hoppas det går bra att fråga några frågor:

1. Hur blir riset konsistens om du fryser ner den och sedan tinar den? Blir det lika tort och tråkigt som det blir när man haft den i kylen eller är det mer likt nykokt ris?

2. Såg din "Hur man gör onigiri?", håller onigiri sig en dag eller två i kylen, eller skall de ätas direkt?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela