soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Kinako

Publicerad 2016-11-03 21:48:00 i Om Livsmedel, Om japansk efterrätt,

Kinako är rostat sojamjöl.
Man rostar sojabönor först, sen maler dem mycket fint. Det smakar nötigt och är nyttigt. Vi blandar kinakon med socker och använder det många japanska efterrätter. Jag tycker om kinakon jättemycket men det är svårt att hitta i Sverige, så brukar jag be min mamma i Japan att skicka det.
Jag vill rekommendera kinakon och skriva flera recept, men jag kan inte göra det om man kan inte få tag på kinakon. Jag undrade hur man får tag på kinakon och när jag frågade på Facebook så fick jag flera tips. Man kan köpa det i japanska mataffärer eller på nätet. (Japanska mataffärer som Japanska torget eller JFK som har nätshop också.)
Någon sade att man kan det göra själv, men jag trodde det var för svårt att göra. Jag googlade det när jag precis kom till Sverige, men fick bara veta att man måste ha en bra kvarn. Några japaner provade att rosta sojamjöl men det funkade inte, de sade att det inte smakade gott, inte alls som kinakon. Men hon som gav förslaget att göra själv gav mig en länk om hur man lyckades att göra kinako själv med att rosta sojamjöl. Då tänkte jag att jag måste prova det själv.

Så jag provade att rosta sojamjöl som skrevs i länken. Det står så här:

-------------------------------------------------------------------------------------

In a 1-quart saucepan, put about 3 tablespoons of soy flour. Heat it over medium-low heat, stirring occasionally for 1 minute. As the pan and flour heat up, you have to stir it more often and then constantly. Ramp up your stirring after the first minute and then keep stirring for about 5 minutes more, until very fragrant. The soy flour will give off a funny toasty, popcorn-like smell that verges on seeming burnt. Near the end, pick up the saucepan and stir the flour to control the toasting. The flour will darken quickly at this stage so monitor it carefully. You want a tan color like café au lait and delicate nutty flavor. Err on the lighter side as you can always toast it some more but you cannot go backwards.

Transfer the toasted soy flour to a small bowl and let it cool completely before using.

--------------------------------------------------------------------------------------

 Det ser ut precis som kinakon och smakar inte dåligt. Men det doftar inte som kinakon så jag kommer märka någonting som jag inte märkt förr. Man njuter mer av doften från kinakon än av smaken. Eller smaken kommer från den doften. Kinakon smakar inte så mycket, vissa skulle säga att det inte är gott, faktiskt. Därför blandar man det med socker. 

Så jag skulle att säga att rosta sojamjölken funkar, och det är ganska gott, men det är inte perfekt. jag tycker att skillnaden mellan riktig kinako och rostat sojamjöl är lika stor som skillnaden mellan riktig wasabi (det är en rot och man river den) och wasabi på tub eller pulver-wasabi.
Jag hittade färdigrostad sojamjöl som man kan köpa på nätet men jag tror att den smakar nästan likadant som den sojamjöl jag rostade själv,
Så jag rekommenderar att köpa riktig kinakon. Jag kan inte säga att det är lätt att få tag på kinakon i Sverige, men det är inte omöjligt. Så jag ska skriva recept som innehåller kinako senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela