soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Om rismjöl

Publicerad 2016-11-11 16:34:00 i Om Livsmedel, Om japansk efterrätt,

 

Jag har tidigare berättat om okara-mochi (おから餅), och som jag tidigare nämnt kan man göra mochi (餅) av rismjöl utan okara (おから) och det är faktiskt vanligare än okara-mochi.
Men det finns flera sorters rismjöl och jag har provat Risentas rismjöl till mochi men det gick inte bra. Jag tror att det inte är tillräckligt klibbigt så man kan inte använda det till mochi. Rismjölet måste vara klibbigt.
Klibbigt rismjöl kan man köpa i asiatiska mataffärer och det finns två olika sorter. White rice flour (水磨粘米粉) och glutinous rice flour (水磨濡米粉). (De är inte japanska utan kinesiska, förresten). White rice är vanligt japanskt ris som ofta kallas sushi-ris ofta och glutinous rice är klibbigare än white rice och det kallas mochi-ris. Man använder glutinous ris till mochi. Man kan använda båda till mochi, men glutinous rice flour är passar bättre och white rice flour passar till dango (団子).
Dango är liknar mochi men är mindre klibbigt och man blandar dem ofta. Okara-mochi är egentligen dango men man kallar det okara-mochi. Jag tror att om man använder rismjöl till mochi så är det egentligen dango men eftersom dango och mochi liknar varandra, förutom när det gäller klibbigheten, så spelar det ingen roll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela