soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Sojafärskost ~Recept~

Publicerad 2016-10-26 21:07:00 i Recept - mat,

 
 
Jag tycker om mackor med färskost och marmelad och saknade det. Men nu kan jag göra en vegansk färskost så det har löst sig! Det är mycket enkelt att göra :)
 
*Ingredienser*
 
5 dl sojamjölk
2.5 msk citronjuice
2.5 msk socker
 
 
*Gör så här*
 
1. Värm sojamjölken tills den är ca 70 grader, det är ungefär innan den kokar upp. Var försiktig så att det inte börjar koka. 
 
2. Tillsätt sockret och låt det smälta i mjölken, tillsätt sedan citronjuicen. Rör inte om i kastrullen utan skaka på den lite och låt sojamjölksblandningen vila i ungefär 15 min.
 
3. Sträck gasväv över en sil och sätt den i en skål och häll över sojamjölken. Låt blandningen vila i ca 30 min. Då du får ost i silen och vassle i skålen. Osten ska klämmas mjukt.
Pressa färskosten försiktigt i gasväven så att du får en lagom hård massa. Det blir ungefär 135 g ost.
 
 
*Tips*
 
Man kan dricka vasslan och den är ganska gott och nyttig. Man kan använda den till brödbakning, det gör bröden mjuka. 
 
Osten har ingen fett, så det blir godare om man blandar i lite olja eller margarin.
 
Osten smakar inte mycket, bara lite sojabönssmak, så det är bra att blanda i nånting - lite socker och salt, örtsalt, osv. Jag tänker prova flera olika smaker senare.
 
Jag funderar på om man kan använda det som tofualternativ. Färskosten liknar tofu och det finns många recept där man använder mixad tofu som kräm i Japan. Den här osten har många möjligheter tror jag. Jag har mycket idéer om det och provar mig fram just nu. Förresten är den japanska definitionen på tofu lite annorlunda än den svenska. Jag vill gärna berätta om det nån gång.

Kommentarer

Postat av: よはんな

Publicerad 2016-10-26 21:12:34

Hej! Sojafärdkosten låter spännande! Har läst att det går att bryta sönder en kapsel med probiotika och blanda i olika krämiga saker för att få dem att bli syrliga som yoghurt över natten. Har aldrig provat själv men gjort en mental note att det låter spännande!

Och yes❤️ japansk tofu 😍 gud vad jag saknar det lena milda smaken av riktig tofu!! Undrar varför den svenska är så hemsk! Fel sorts nigari kanske? Ser fram emot att läsa dina tankar om svensk och japansk tofu 😊

Svar: Hej! Ja, det är spännande! Lätt och gott, dessutom har det mycket möjlighet för att laga, tror jag! Ja, jag saknar "riktig" tofu, kul att du förstår det, du verkar bodde i Japan förr, eller?
etsuko

Postat av: よはんな

Publicerad 2016-11-20 10:14:30

Ja, det gjorde jag! Bodde på några olika ställen i Saitama och i Kansai mellan 2006 och 2014... Trots att jag bott i sverige i flera år så är "hemma" min gamla lägenhet i Japan 😂
Jättekul att läsa din blogg! Det är så mycket jag saknar men vissa delar går ju att återskapa även här!
/Johanna

Svar: Förlåt, jag såg inte det... Jag skrev lite svåra saker nu så skrev inte i den veckan, men kommer snart. Kul att du säger sånt, jag också känner hemma här nu. Tack för kommentera :)
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela