soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Sojamjölk och Okara ~Recept~

Publicerad 2016-10-24 20:37:00 i Om japansk mat, Recept - mat,

 

Jag gör egen sojamjölk en gång i veckan. Att göra egen sojamjölk är inte svårt alls. Det är billigare och godare än färdigköpt sojamjölk, dessutom får man kvar sojabönsresterna som kallas okara på japanska. Man kan laga eller baka många olika goda saker med det. 

Varför inte göra egen sojamjölk och okara?

*Ingredienser*

250 g sojabönor
Vatten till blötläggning
16 dl vatten till kokning av bönorna

 

 

*Gör så här*

1. Lägg sojabönorna i blöt i minst 9 timmar. De kan förvaras i rumstemperatur. Som längst kan de ligga i blöt ca 2-3 dagar, men om man låter dom ligga så länge borde man byta vattnet en gång per dag.

2. Häll av allt vatten, och mixa sen bönorna med en del av kokvattnet (ungefär 6 dl är lagom) till en slät puré.

3. Tillsätt resten av vattnet (men spara 1dl) och koka upp. När det kokar, rör i botten av kastrullen för att det inte ska bränna fast. (Det är så jobbigt att diska kastruller med fastbränd sojamjölk i botten.) Var uppmärksam på när det börjar bildas skum, det kokar ofta över och då blir det katastrof. Om skummet kokar över, tillsätt vattnet som du sparade och ta snabbt av kastrullen från spisen.
När det har kokat upp, sänk till medelvärme och fortsätt att koka i 15 min. Om du inte kokar dom tillräckligt länge så kommer lukten från sojabönorna att stanna kvar, och då kommer sojamjölken inte att smaka så bra.

4. Sträck gasväv över en skål. Ta massan av värmen och häll över gasväven. Den vätska som rinner igenom är sojamjölken. Kläm sedan ut så mycket som möjligt. Var försiktig så att du inte bränner dig. Det är det jobbigaste steget men jag har hittat ett bra sätt. Det går bra att använda en potatispress! Man måste pressa dem flera gånger men det funkar jättebra. 

Nu har du sojamjölk och sojabönsresterna som heter okara.
(Jag fick 1,6 l sojamjölk och 375g okara den här gången.)

Sojamjölken och okaran måste förvaras i kylskåpet. Både sojamjölken och okaran kommer att hålla i 4-5 dagar.

 

*Tips*

 

 

Man måste stanna vid spisen och röra i botten av kastrullen då och då. Men det är ett tråkigt jobb så jag alltid gör nånting under tiden bredvid spisen. Den här gången skär jag  jättemånga äpplen :)

 

 
 

Det finns många goda rätter som innehåller okara i Japan, och jag har experimenterat mycket och skapat många egna recept. (Och det jag gör även nu!) 

Jag kommer självklart att dela med mig av dom senare!

 

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela