soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Ehou-maki *En japansk japansk tradition*

Publicerad 2017-02-03 21:00:00 i Om japansk mat, Om japanska tradition,

Den 4:e februari är det risshun (立春 : vårens första dag) och den dagen före heter setsubun (節分 : vinterns traditionella slut) i den andra traditionella japanska kalendern som delar ett år i 24 solarperioder. Det är jättesvårt att fölklara så läs gärna på wikipedia.

om risshun (på svenska)
om setsubun (på engelska)

Så är det setsubun idag!

Det här är gamla traditioner så inte ens alla japaner vet vad risshun eller setsubun är. Det finns inte så många som kan förklara det. Men vi gör flera speciella ritualer i setsubun för att inte jättar (onda andar) ska hemsöka oss i alla fal. Den stora traditionen är mame-maki (豆まき).
Mame-maki betyder ungefär "bönor + spridning" (ordet "maki" betyder inte "rulla" utan "strila" eller "sprida"). Man kastar ut sojabönor från husen och ropar "Jättar, stanna ute!" och utifrån och in i husen och då ropar man "Lycka, kom in!" (Eller också kastar man sojabönorna till låtsasjättar). Och man äter rostade sojabönor, samma antal bönor som man är år gammal.

Och man äter tjocka maki-sushi som heter ehou-maki (det här "maki" är "att rulla"), så här! Det ser lustigt ut, eller?

Du kan läsa om ehou-maki på wikipedia på engelska.

Japanska är såna människor som tror på vidskepliga. Ja, jag med, haha. Så jag lagade och åt ehou-maki nyss. Ingredienserna var avokado, morot, paprika, sallad, takuan(Inlagda rädisor), bambuskott och ingefära.
Man säger att det är bra för att rulla sju ingredienserna för att ta lyckan. 

Förresten lyckan ska komma från nord-nordväst (och lite höger säger dem!) i år.

Det var jättegott :)

Min mamma skickade mig såna fina snabbsoppor. De är veganska! 
 
Förresten, jag visste inte till och med idag, men man ber till daruma (typ en gud) för att få sin önskan på setsubun, och skriver en öga på daruma och sätta den högt. Om önskan går i uppfyllelse, ska skriva andra öga sedan tillbaka daruman till shrine. Därför mina kompisar skickade mig daruma! Jag fick ju fem daruma! Jag kan be min fem önskningar! Det måste jag göra ikväll!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela