soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Om nudlar

Publicerad 2016-12-06 23:08:00 i Om Livsmedel, Om japansk mat,

Nudlar är viktigt i det japanska köket.
Vi har två sorters traditionella nudlar - Vetemjölsnudlar och bovetenudlar.
Nudlar av vetemjöl finns det flera sorter av beroende på tjockleken. Udon (饂飩) är tjocka, kishimen (きしめん) är breda och tunna, hiyamugi (冷麦) är ganska tunna och soumen (素麺) är mycket tunna. Det finns flera till men dessa fyra är de vanligaste vetemjölsnudlarna och udon är den allra vanligaste.
 
Nudlar av bovetemjöl heter soba (蕎麦). Soba har olika namn, t.ex. juwari-soba (十割蕎麦 / 100 % bovetemjöl), nihachi-soba (二八蕎麦 / 80 % bovetemjöl och 20 % vetemjöl som fungerar som bindemedel). Nihachi-soba är den vanligaste soban, så när vi säger soba, är det nihachi-soba. Och den är lite tjockare än Hiyamugi, typ som vanliga spaghetti. 

Man kan variera rätter med udon eller soba väldigt mycket. Kalla, varma, med currysoppa, som sallad, osv.

Det finns också nudlar från andra länder. De populäraste är ramen (ラーメン). Ramen kom från Kina under det tidiga 1900-talet så det kallas ibland "Kina-soba" (支那そば), som är ett gammalt japanskt ord. 

Japanerna anses duktiga på att laga utländska maträtter på sitt eget sätt. Det bästa exemplet på det är ramen. Ramen har blivit ordentligt integrerad i det japanska köket och många variationer existerar. Nu är det mycket populärt i hela världen. Även i Kina kallas det "Japanska ramen" och är populärt.
Vi har flera sådana maträtter, t.ex. japansk curry, omrice (omelett fylld med stekt ris, kyckling och grönsaker) neapolitansk spagetti (Spaghetti som steks med lök, champinjoner, skinka grön paprika och ketchup). Jo. Neapolitansk spagetti heter det fastän det inte finns i Neapel utan endast i Japan.

Jag tycker jättemycket om nudlar och lagar många olika slags nudlar. Det var svårt att laga veganska nudlar på grund av dashi (出汁, japansk buljong, som jag har skrivit om förr) som oftast är gjord av fisk, men jag hittade ett bra sätt och skapade många egna recept. Jag brukar göra egna udon-nudlar av vetemjöl. Jag vill gärna dela med mig av det receptet någon gång.

Förresten vill jag gärna lära er en viktig sak. Jag har märkt att man ofta blandar ihop udon och ramen. Namnet på nudlarna är beroende på vad nudlarna används till. Om man använder udon-nudlar till ramensoppa, så skulle man kanske kunna kalla det udon med ramen-stil eller ramen-udon. Men det finns curry-ramen och curry-udon, nu förstår ni vad det är. Detta är grundläggande kunskap om japanska nudlar.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2016-12-06 23:29:25

Jätte kul att läsa om!

Svar: Tack så mycket <3
etsuko

Postat av: %C5sa%20J%E4rnberg

Publicerad 2016-12-07 06:53:55

Bovete nudlarna är det enda för mig då jag är glutenintolerant. Vart kan jag köpa dessa ? På nätet?

Svar: Jag har inte sett juwari-soba förr i Sverige men hittade flera på nätet. Du kan hitta om du googla "100% soba köpa" :)
https://www.med24.se/sobanudlar-100-bovete-250-g
etsuko

Postat av: Oscar

Publicerad 2016-12-07 19:15:38

Tycker dina artiklar är jätteintressanta att läsa! Tack! :)

Svar: Vad bra :) Tack själv!
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela