soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Vege-broth / grönsaksbuljong av grönsaksresterna ~Recept

Publicerad 2016-12-15 11:33:00 i Recept - buljong,

Jag har skrivit om kombu-buljong, men det finns grönsaksbuljong också. Du kanske tycker att grönsaksbuljong är vanligt, inget speciellt, men det är inte buljong som man kan köpa i affärer utan man gör den av grönsaksresterna som man annars slänger. En japansk kock som heter Takako Nakamura hittade på buljongen och den kallas vege-broth fast den är inte så populär i Japan heller.

Jag kom ihåg en jättegod nudelsoppa som jag har ätit hos min vän när jag försökte göra udonsoppa utan fisk(bonit)-buljong. Hennes mamma sade att det inte var bonit-buljong utan en gjord av gul lök med skal. Så jag googlade och hittade denna vege-broth, och den är otroligt god.

Vad är bra med vege-broth?

1. God buljong - Den är söt och mild, och man kan använda den till vad som helst, inte bara till japansk mat. Smaken fördjupas.
2. Man kan använda hela grönsaker och det kostar ingenting
3. DeN har mycket nyttiga fytokemikalier - Fytokemikalier dämpar inflammationer i kroppen, fungerar som antioxidanter, så det hjälper kroppen att bli av med det onda kolesterolet och olika cancerframkallande ämnen. Fytokemikalier är mycket funktionella livsmedel.

Man kan använda grönsaksresterna till något bra! Och man kan göra det jättelätt!
Man måste prova det!

*Vege-broth*

*Ingredienser*

Grönsaksresterna (skal, rötter, frön osv) som man kan hålla med båda händerna
Ca 1,3 l vatten
1 msk sake eller vitvin
en bit av torkad kombu (om du har)

'Gör så här*

1. Koka grönsaksresterna med vatten och sake på låg värme, ca 40 min.
2. Filtrera bort grönsaksresterna, det är allt! Superenkelt!
3. Om du använder torkad kombu så tillsätta den i vege-broth.

*Tips* 

・Skal från gul lök, purjolök eller grön lök, selleri, persilejestjälkar, morot passar jättebra. Potatis skal, äppelskärnor, blomfodert på tomater, svamp och papurikafrön går också bra. Men röd lök, broccolis stjälkar, blomkål och vit kåls stjälkar passar inte bra.

・Spara grönsaksresterna i kylskåpet allt eftersom, tills du har lagom mycket för att koka buljong.

・Om du oroar för om bekämpningsmedel, så tillsätt bikarbonat i vatten ca 1-2 min. Lös 2 tsk bikarbonat i ca 1 l vattnen.

・Man kan förvara buljongen i kylskåpet i ungefär 3-4 dagar. Man kan frysa deN också.

Kommentarer

Postat av: Dan

Publicerad 2016-12-15 23:09:43

Spännande! Ska prova, tack!

Svar: Tack! Hoppas du tycker om den :)
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela