soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Sushi del 2 *Hur man gör sumeshi?*

Publicerad 2017-02-02 12:03:00 i Recept - mat,

Som jag sagt förrut, Sumeshi (酢飯) är bara ris som blandats med sushi-vinäger.

Ordet Sumeshi betyder :

Su (酢=vinäger) + Meshi (飯=ris) = Sumeshi (酢飯)

Det är den viktigaste ingrediensen i sushi. Det finns ingen sushi utan Sumeshi.
(Men det kan finnas sushi där man använder ett alternativ till ris, jag har sett quinoa-sushi, det kan man göra.)
Jag har skrivit hur man kokar ris, så ska jag berätta om sushi-vinäger och hur man blandar riset med den.
Man kan köpa sushi-vinäger i asiatiska mataffärer men man kan också göra den hemma.

Recept på sushi-vinäger

*Ingredienser*

- Till 300 g (3.6 dl) torrt ris = 0.8 dl sushi-vinäger -

0.6 dl vinäger
40 g socker
12 g (1 msk) salt

- Till 450 g (5.4 dl) torra ris - = 1.2 dl sushi-vinäger -

0.9 dl vinäger
60 g socker
18 g (2 tsk) salt

Hur man kokar ris? Läs här!

*Gör så här*

Blanda alla ingredienser.

Sockret har svårt att smälta i vinägern, så det är bra för att göra den dagen innan man lagar sushi.
Om du har bråttom, så kan du koka vinägern, men låt den inte koka upp så att vinägersmaken försvinner.

*Tips*

・Vi använder ris-vinäger till sushi-ris, men man kan använda annan vinäger också. Ibland använder jag äppelcidervinäger. Men jag gissar att vitvinsvinäger inte passar... Sushivinägern måste ha mild smak.

・Man kan spara sushivinägern i kylskåpet i ungefär 3 månader. Så det är går utmärkt att göra mycket om du lagar sushi ofta.

・Färdigt sushivinäger saknar en aning sötma, så är det bra att tillsätta lite socker om du så önskar. Min mamma gör så.

・Det finns sushivinäger-pulver i asiatiska mataffärer, och det funkar ganska bra. Det står "man kan bara blanda pulvret direkt i riset." på förpackningen, men det är mycket bättre att lösa upp pulvret i lite vatten eller vinäger, sen blanda det med riset. Det är svårt att blanda pulvret jämnt fördelat i riset. Jag rekommenderar att man blandar vinäger och lite socker med den pulvert.

När sushivinägern är klar så är nästa steg bara att blanda det med riset. Det är allt att man behöver göra.

Men.

Jag sade "bara att blanda", men det är inte så lätt. Man måste kunna några knep, då blir det inte så svårt.
Att göra sumeshi (blanda ris och sushivinäger) kallas "Shari-kiri" (シャリ切り) som är ett speciellt sushi-ord. "Shari" betyder ris och "Kiri" betyder att skära. Man säger att det är bra att blanda ungefär som man skulle skära. Det är svårt att förklara med ord så det är bättre att visa hur man gör, men jag är inte professionell när det gäller att laga sushi. Så jag letade efter en videor och hittade den här. Språket är bara japanska men kocken gör ett värdigt bra jobb så bra kolla gärna på den videon.

Den stora träskålen på videon heter "Meshi-kiri" (飯切り) eller "Han-dai" (飯台), men den flesta människor har inte en sådan. Inte jag heller. Men man kan använda en stor skål istället. Ta i så fall en skål med så stor bottenyta som möjligt.

Jag ska berätta om de olika arbetsmomenten som visas i videon.

1. Häll vinäger på en spatel så att vinägern sprids ut över hela riset.
2. Blanda ordentligt genom att skära i riset från botten till uppåt. Detta gör man för att ta bort eventuella klumpar i riset. Var försiktig så att du inte krossar riskornen och försök att sprida vinägern till alla riskorn. Gör det 2 gånger.
3. Fläkta sumeshi för att kyla ner den lite grann. (Kocken säger "Jag säger "bli gott, bli gott" när jag fläktar riset. Ja, det är viktigt!")
4. När ångan försvinner, så vänd riset med spateln.
5. Låt riset vila i ca 90 min för att vinägersmak ska gå in riset. Täck då riset en våt handduk (eller annat tyg) så att det inte torkar.

*Tips*

・Det är viktigt att blanda innan riset är varmt.
・Den japanska spateln som syns videon heter Syamoji(しゃもじ), det är en specialspatel för ris. Man kan köpa den i flera asiatiska mataffärer, men man kan använda andra likadande spatlar såklart.

Om man kan laga bra sumeshi, då är det nästan klart att laga sushi!
Jag ska fortsätta att berätta om flera olika sushi. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela