soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Apelsin choklad *Recept*

Publicerad 2017-01-10 22:41:00 i Recept - efterrätt, Recept - kaka och tårta,

När jag gjorde äpplechoklad för ett tag sedan så blev jag sugen på att göra apelsinchoklad också, som är min favorit. Jag har gjort det med endast apelsinskal, men jag ville gärna göra det med hela apelsiner eftersom det är så vackert. 

Det innebär ganska mycket joba och tar längre tid, men är inte svårt alls och jättemycket gott! Prova gärna!

*Ingredienser*
Apelsiner, så många som önskas (3 - 4 stycken är lagom att göra)
Socker (Halften av apelsinernas vikt)
1 msk cointreau eller konjak om så önskas

1 msk bikarbonat eller bakpulver

*Gör så här*

1. Låt de hela apelsinerna ligga i vatten och bikarbonat eller bakpulver ca en minut. Det funkar För ta bort bekämpningsmedel eller vax. Låt inte mer än en minut då försvinner vitaminer också. Tvätta dem sedan med en svamp.

2. Nagga apelsinerna med en nål eller en tandpetare. Inte så djupt, bara på ytan.

3. Häll kallt vatten över apelsinerna och koka upp, sen häll genast av vattnet. Upprepa den  3-4 gånger. Det funkar för att ta bort den bittra smaken. Koka inte apelsinerna så att de blir mjuka, då kommer det att svårt att skiva dem.

3. Skiva apelsinerna i 5-7 mm tjocka skivor.

4. Lägg skivorna i kastrullen eller en stekpannan. Det är bra för att använda ett kokkärl med så stor bottenyta som möjligt för att kunna sprida ut apelsinskivorna. Häll sedan över sockert jämt fördelat. Om man måste ha flera lager så ha socker på varje lager.

5. Låt detta stå i ca en timme så att apelsinerna vätskar sig.

6. Koka skivorna på medelvärme. När det har kokat upp, sänk värmen till mycket lågvärme och koka i ungefär 30 min med eTT lock av aluminiumfolie.

7. Vänd på skivorna och vila i över en timma. Var försiktig när du vänder dem stå så att de inte går sönder. Om du har tid är det bra för att låta dem stå över natten.

8. Tillsätt cointreau eller konjak om så önskas och koka skivorna igen på medelvärme utan lock. När det kokar upp så sänk värmen. Koka dem tills vätskan har blivit mycket mindre.

9. Lägg apelsinskivorna på en plåt med bakplatspapper.

10. Skjuts in i ugnen som i 100 grader varm ugn och torka äppelsinskivorna i ca 1 timma. Bra att vända dem efter 30 minuter.

11. Hacka eller riva chokladen fint. Smält hälften av den över ett vattenbad. Var försiktig så att det inte blir vatten i chokladen. Blanda ner resterande chokladen och rör tills allt smält.
12. Doppa halva av apelsinskivan i chokladen och lägga dem på ett bakplåtspapper och att stelna.

*Tips*
・Det är också bra att skiva halv innan doppar dem i chokladen om du tycker det är bättre.
・Om sirapen kvar, det är gott att dricka med värmt vatten eller te.

Det är bra julgodis men jag kunde inte skriva innan jul... sorry :,(
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela