soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Shiratama dango ~Recept

Publicerad 2016-11-11 17:37:00 i Om japansk efterrätt, Recept - efterrätt,

 
 Jag ska berätta om det vanligaste sättet att göra mochi (餅). Det heter Shiratama-dango (白玉だんご). Dango är inte mochi faktiskt men nästan likadant.
 
 
Mochi, som kan beskrivas som mjuka risbullar, får man genom att bankar ångat mochi-ris. Mochi-ris i en traditionell mortel som heter usu (臼). Om man däremot gör risbullar av rismjöl så kallas det dango. Men man blandar dem. 

Hur som helst kan man säga att shiratama är en sorts av mochi. Den är mjuk, klibbig, seg och jättegott med soja, anko (あんこ : söt adzukibönspasta), oshiruko (お汁粉 : söt adzukibönsoppa) eller kinako (きな粉 : rostat sojamjöl) osv. Det är lätt att göra shiratama-dango.

 

 
*Ingredienser*

100 g rismjöl (glutinous rice flour : OSV! Risentas rismjöl funkar inte, läs den här länken )
1 dl vatten
1 msk socker (för att det ska bli mjukare)

*Gör så här*

1. Häll rismjölet och sockret i en skål och tillsätt ungefär 0,7 dl vatten. Blanda ihop och tillsätt resten av vattnet, lite i taget, tills degen blir mjuk som en örsnibb.

2. Rulla degen tills platta bullar med cirka 3 cm i diameter.

3. Koka upp riktigt med vatten och koka bullarna. När du lägger bullarna i vattnet så rör om så att det inte fastnar i botten på kastrullen. Ungefär efter 2-3 minuter flyter bullarna upp men fortsätta att koka dem en minut till och ta sedan upp dem ur kastrullen och lägg ner i kallvatten.

*Tips*

 
Man kan frysa det. Mikra eller koka igen när du äter det.
 
 
Man kan äta shiratama-dango med många olika sätt.

Till exempel...
・Kinako blandat med socker
・Kinako och mörk sirap
・Anko eller oshiruko
・Goma (sesam) shiruko (Blanda tahini, socker och mycket lite varmvatten)
・Söt sojasmak sirap

 

 

Jag ska berätta om anko och oshiruko annan gång.

(Anko kallas an och oshiruko kallas zenzai också.

 

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2016-11-11 17:51:42

Jag älskar beskrivningen: mjuk som en örsnibb! Den är så bra. Då vet man precis. :D Tack så mycket för att du delar med dig av alla fantastiska recept. <3

Svar: Haha, ja, japaner säger sånt ofta! Tack själv, vilket gör mig glad <3
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela