soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Chokoladbolls-daifuku och hur man gör mochi utan mikron *Recept*

Publicerad 2017-05-06 15:08:00 i Om japansk efterrätt, Recept - efterrätt,

Jag har förut skrivit om daifuku och mochi-glass, och jag sade att man kan fylla den med många olika ingredienser. En dag fick jag plötsligt en idé.

Många svenskar älskar mochi och nästan alla svenskar älskar chokladbollar... Då ska jag göra "chokladbolls-daifuku"? Jaa, varför inte?
(Jag skrek när jag kom att tänka på det, haha)
Jag tänkte att det var en underbar idé, så jag provade det strax, och det gick jättebra! Jag blev jätteglad att det lyckades att göra en bra blandning av det svenska och japanska.

Förresten, jag fick en fråga om hur man gör mochi utan mikron. Jag visste att man kan koka mochi, men jag tänkte att det nog var jobbigt, så jag hade inte provat det. Men den här gången provade jag. Jag ska berätta hur man gör det.

*Ingredienser*

《Till vanliga daifuku》
120 g rismjöl (glutinous rice flour : OSV! Risentas rismjöl funkar inte, läs den här länken)
50g socker
1.6 dl vatten

《Till mochi-glass》
100 g rismjöl
180 g socker
1,7 dl vatten

*Gör så här*

1. Blanda rismjöl och socker i en kastrull och rör om tills alla klumpar är borta.
2. Tillsätt vattnet lite i taget och rör om.
3. Värm det på medelvärme och arbeta massan hela tiden.
4. När det blir klibbigt, så smaka lite. Om det inte smakar mjöligt, sänk värmen tills låg värme, och fortsätt att arbeta massan.
5. När den känns elastisk och möjlig att dra ut, är det klart.
6. Sprid ut stärkelsen på en stora tallrik. Lägg i mochin och dela den i åtta delar med våta händer. Mochin är varm så var försiktig!
7. Platta till mochin till en rundel på ca 8 centimeter i diameter. Försöka göra den tjockare i mitten och tunnare i utkanten.
8. Lägg mochin på ett decliltermåttet (som på bilden), lägg den sen i ankon och för ihop kanterna och forma ordentligt.

 

Jag tror inte att det behövs att skriva ett recept för chokladbollar, jag bakade dem första gången i mitt liv, haha. Jag använde det här receptet förresten, det görs med banan! Det är ett nyttigt och bra recept. Jag trodde det passade med jordgubbar, men det passade inte ihop med kaffesmak, så om du vill göra jordgubbs-chokoladbolls-daihuku, rekomenderar jag att skippa kaffet från receptet.

 

 

Kommentarer

Postat av: Rebecca

Publicerad 2018-02-01 21:46:11

Låter hur gott som helst!!! Använder du strösocker eller florsocker?

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2020-05-01 17:32:32

Jag är ett fan! Men shit vad det är SVÅRT att platta ut och få degen fin. Plus att få ut det ur kastrullen när det väl var dags. Tog mycket längre tid att koka den än jag hade förväntat. Mina mochibollar ser inte kloka ut :D
Har du något särskilt knep eller är det bara övning som gäller?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela