soja soja ingefära


God mat tröstar människor.
God vegansk mat tröstar människor mer.

Daifuku och yukimi daifuku (mochi-glass) *Recept*

Publicerad 2017-04-13 15:45:00 i Om japansk efterrätt, Recept - efterrätt,

Jag har berättat om mochi och shiratama-dango recepten tidigare, och idag ska jag lära dig en annan mochi som heter daifuku.

Traditionell daifuku är en mjuk riskaka gjord på mochi som fyllas med anko. Nu för tiden fyller man den med många olika ingredienser, t.ex. någon frukt, grädde eller glass. Mochin har också flera variationer, t.ex. blandat med matcha (ett japanskt grönt te som består av ett mycket finmalet pulver), eller yomogi (ett slags gräs) osv.
Jag trodde inte att man kunde göra daifuku hemma, men man kan lätt göra genom att använda mikron. Den är lite svår att forma, men jag hittade flera knep!

*Ingredienser* (till 8 styck)

240 g anko (recept finns här)
120 g rismjöl (glutinous rice flour : OSV! Risentas rismjöl funkar inte, läs den här länken)
50 g socker
2 dl vatten

ca 1 dl stärkelse t.ex. majsstärkelse eller potatismjöl (för att göras mochin inte ska fastna)

*Gör så här*

1. Dela ankon i åtta runda bullar.
 
2. Blanda rismjöl och socker och rör om tills alla klumpar är borta.

3. Tillsätt vattnet lite i taget och rör om.

4. När mjölet och vattnet blandats ordentligt, mikra i 1,5 min / 600w med lock eller plastfolie.

5. Knåda sedan ordentligt tills det blir klibbigt och glänsande, då blir det mochi!

6. Mikra igen i 1 min / 600w med lock.

7. Sprid ut stärkelsen på en stora tallrik och dina händer. Lägg i mochin och dela den i åtta delar. Mochin är varm så var försiktig!

8. Platta till mochin till en rundel på ca 8 centimeter i diameter. Försöka göra den tjockare i mitten och tunnare i utkanten.

9. Lägg mochin på decliltermåttet (som på bilden) sen lägg den i ankon och för ihop kanterna och forma ordentligt.

*Tips*

・Mochin blir hård när den blir kall. Om den blir hård och svår att forma, så går det bra att mikra igen. Om mochin blir varm blir den mjuk igen. Och det går bra att skölja av den för att ta bort stärkelsen innan man mikrar. 

*Variation A / Ichigo daifuku*

Det här är en populär variation i Japan. Ichigo betyder jordgubbe. Man sätta i en jordgubbe i daifukun! Det är ett ganska nytt påfund och när jag hörde talas om det första gången blir jag jätteförvånad. Jordgubbe i daifuku, vad äckligt! Men några sade att det var jättegott så jag provade det och det var faktiskt gott.
Man kan sätta jordgubbar i mitten av ankon, men det är kul att göra det som bilden. Gör vanliga daifuku först, och klipp med saxen, och sätta i en jordgubbe som skärs lagom stor. Ögon görs av choklad eller svarta sesamfrön.

*Variation B / Yukimi-daifuku"

Mochi-glass är också populärt. Det finns flera mochi-glass märken som t.ex. Bubbies, men yukimi-daifuku är originalet så jag vill gärna skriva det namnet. Det är av respekt för det företag som upptäckte mochi-glassen!
Tyvärr är varken Yukimi-daifuku och Bubbies veganska, men man kan göra vegansk mochi-glass om man använder vegansk glass så klart! Hurra!
Men recept är annorlunda.

100 g rismjöl
180 g socker
2,2 dl vatten

Socker gör mochin mjukare. Som jag sagt, mochin blir hård när den blir kall, och i det här fallet måste den vara mjukare, så därför använder man mera socker till yukimi-daifuku.

Man kan göra glassen med olika smaker så klart. Min favorit är choklad och macha. Man kan göra macha mochi om man blandar lite macha (ca 1 msk) med rismjol. Man kan göra machaglass också, bara smälta macha till vaniljglass.
 
Det är ganska svårt att forma. När jag misslyckades att forma, använde jag muffinsformar som på bilden. Det funkar jättebra. Förresten, den här glassen gjorde jag själv, jag blandade "på mackan", vaniljsås och jordgubbar.

 

 

Kommentarer

Postat av: William

Publicerad 2017-05-23 01:21:00

Tack för receptet, det ser extremt gott ut! Jag skall prova detta senare i sommar. 大福は本当に美味しいですね!スウェーデンで買える大福はあまり美味しいくないだと思いますよ…

Svar: Hej! Ursäkta jag mörkade inte den! 気がつかなくてごめんなさいー。
Ja, det är mycket godare om man gör själv!
自分で作るとおいしいですよー。
日本語上手ですね!
etsuko

Postat av: William

Publicerad 2017-05-23 12:43:34

Tack för receptet, det ser extremt gott ut! Jag skall prova detta senare i sommar. 大福は本当に美味しいですね!スウェーデンで買える大福はあまり美味しいくないだと思いますよ…

Svar: Hej! Ursäkta jättemycket att jag svarade jättesent... Du kan skriva jättebra japanska! Ja, det stämmer, man kan tyvärr inte köpa goda daifuku i Sverige... Men man kan göra själv! Gärna prova nån gång ;)
etsuko

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

etsuko

Jag kommer från Japan, och har bott i Sverige sedan augusti 2012. Jag älskar mat mycket så naturligtvis tycker jag om laga och baka, och när jag bodde i Japan drev jag ett litet kafé. Goda maträtter gör människor glada. Jag vill gärna göra andra glada med mina maträtter. Jag vill dela med mig av mina recept, och berätta om japansk mat och kultur. Tyvärr är det svårt för mig att skriva på svenska, men det är bra att skriva för att lära sig. Jag hoppas ni kan förstå min svenska, men fråga gärna om ni inte förstår och rätta gärna om jag tar fel. Tack för hjälpen! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela